Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε νέα πτώση, κυρίως λόγω των μικρότερων μεγεθών. Οι μεγαλύτεροι τομείς Panamaxes και Capes ξεκίνησαν την εβδομάδα με χαμηλές ταχύτητες αλλά από την Τετάρτη και μετά ανέβασαν στροφές βελτιώνοντας τους επιμέρους δείκτες. Αντιθέτως στα μικρότερα μεγέθη ξεχώρισαν μόνο τα Handies στη Μεσόγειο και την περιοχή της Ανατ. Λατινικής Αμερικής (ECSA) Έτσι, ο BDI κατέγραψε περεταίρω εβδομαδιαία πτώση της τάξης των 80 μονάδων και έκλεισε στις 3864 μονάδες την Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, η αγορά ξεκίνησε χαλαρά αλλά βελτιωνόταν όσο πλησίαζε το τέλος της εβδομάδας. Μάλιστα ο σημαντικότερος δείκτης της περιοχής C5 κέρδισε μέσα στη βδομάδα πάνω από 2 δολάρια, παρά το γεγονός ότι οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία παρουσίασαν εβδομαδιαία πτώση. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 12-14,1 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Ο Ατλαντικός παρουσίασε αυξημένη κινητικότητα αυτή την εβδομάδα, ωστόσο αυτό αποτυπώθηκε μόνο στους ναύλους των υπερατλαντικών ταξιδίων, ενώ τα ταξίδια προς την Ασία εμφάνισαν μικρή πτώση, τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές της Βραζιλίας παρουσίασαν εβδομαδιαία αύξηση. Έτσι, οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 31,8 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 73,85Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 57,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη Λατινική Αμερική ξεκίνησε την εβδομάδα με οκνηρία. Όμως, από την Τετάρτη και μετά παρουσιάστηκαν περισσότερα φορτία για τα τέλη του μήνα και τις αρχές του επόμενου, βελτιώνοντας την εικόνα της αγοράς. Ο Βόρειος Ατλαντικός κινήθηκε ανοδικά, παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια ήταν ασθενική. Όμως, η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα και κάποια γρήγορα και κυκλικά ταξίδια στη βαλτική με κάρβουνο βοήθησαν την αγορά. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτααν στα $ 33.5Κ/ημέρα + 1.350Κ GΒΒ , από τον Αμερ. Κόλπο προς την Ν.Α. Άσια- Άπω Ανατολή στα $ 33-33,5Κ /ημέρα (παράδοση στην Ασία) και τα κυκλικά ταξίδια στην Ευρώπη στα $ 33-34Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με βελτίωση των συνθηκών στα λιμάνια της Κίνας. Έτσι αυξήθηκαν τα διαθέσιμα πλοία πιέζοντας τους ναύλους. Η κατάσταση βελτιώθηκε στο δεύτερο μισό της εβδομάδας, αφού εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 32-33Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά ακολούθησε τη γενικότερη τάση του τομέα και οι ναύλοι υποχώρησαν κάτω από τα 40Κ ανά ημέρα. Ελπίζουμε ότι η ροή φορτίων κάρβουνου θα βελτιωθεί ενισχύοντας την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 37,5-39Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή υποχώρησε περαιτέρω. Όμως στο τέλος εβδομάδας παρατηρήθηκε μία σταθεροποίηση της αγοράς δίνοντας μία συγκρατημένη αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες ότι η επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει καλύτερα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 32,5-34Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 32-33,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 30,5-31,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε την πτωτική πορεία των τελευταίων δύο εβδομάδων. Ωστόσο, ο ρυθμός πτώσης έχει περιοριστεί και το κλίμα έχει βελτιωθεί. Περιμένουμε να δούμε αν το επόμενο διάστημα αυτό θα αποτυπωθεί και στους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή διατηρήθηκαν στα $ 48,5-50,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 43-45Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 33-34,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε να δέχεται πιέσεις με το Μισισίπι να μην έχει επανέλθει και τους ναύλους σε όλες τις διαδρομές να κινούνται πτωτικά. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν στα $ 28-29Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 38-39Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε μεικτές τάσεις, αφού τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν περιορισμένα ενώ τα ταξίδια προς την Ασία και τη Δυτική Ακτή εμφάνισαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον απορροφώντας μεγάλο μέρος της χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 25,5-26,5Κ/ημέρα + $ 1550-1650Κ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) μειώθηκαν στα $ 36-37Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Στην αγορά της Ευρώπης παρουσίασε μειωμένη ζήτηση, αφού η απουσία σιτηρών ήταν αισθητή και τα σκραπ φορτία λιγοστά. Η μόνη στήριξη ήρθε στην αγορά από τα λιπάσματα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 33,5-34,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 34-35Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 50-51,5Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά είχε ένα αργό ξεκίνημα οδηγώντας τους ναύλους σε πτώση. Στο 2ο μισό της εβδομάδας παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης με νέα φορτία βελτιώνοντας τα νούμερα, αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 56-57Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 39,5-40,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 41-42Κ/ημέρα.