Πάνω από 500 containerships βρίσκονται εγκλωβισμένα έξω από τα μεγαλύτερα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, υπάρχουν μεγάλες αναμονές έξω από τα λιμάνια του Αμβούργου και της Αμβέρσας.
Στις ΗΠΑ, η έλλειψη εργαζομένων στα λιμάνια και οδηγών φορτηγών έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζονται έως και 12 ημέρες για τα πλοία να ξεφορτώσουν εμπορευματοκιβώτια, καθυστερώντας την παράδοση των προϊόντων.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η κρίση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών καταναλωτή στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ενώ έχει οδηγήσει και σε ελλείψεις αγαθών.
Η συμφόρηση των πλοίων στα λιμάνια έχει μια σειρά από αίτια που έχουν προκαλέσει το πρόβλημα και αναστάτωση στην παγκόσμια αγορά. Μοχλοί πίεσης ασκούν η αύξηση της ζήτησης για καταναλωτικά προϊόντα, η διαταραχή που προκαλείται από την πανδημία στα δρομολόγια των containerships, η έλλειψη εργαζομένων στα λιμάνια, αλλά και οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων.
Το αποτέλεσμα είναι να προκληθούν αλυσιδωτές διαταραχές στις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, στα φορτηγά αυτοκίνητα και στις αποθήκες εμπορευμάτων. Αναλυτές εκτιμούν ότι η συμφόρηση στις θαλάσσιες μεταφορές θα διαρκέσει και θα επιδεινωθεί περαιτέρω τουλάχιστον μέχρι τον Φεβρουάριο.
Εντυπωσιακή είναι η αύξηση του κόστους αποστολής ενός containership 40 ποδών, με τη μέση παγκόσμια τιμή να είναι τώρα κοντά στα 10.000 δολάρια, ποσό τρεις φορές υψηλότερο από τις αρχές του 2021 και σχεδόν 10 φορές πάνω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times, η συμφόρηση στα λιμάνια θα εξακολουθήσει εξαιτίας της καθυστέρησης των πλοίων στα χρονοδιαγράμματά τους.
Ο Lars Jensen, αναλυτής της Vespucci Maritime, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Κανείς δεν πρέπει να περιμένει ότι αυτή θα είναι μια σταδιακή και ομαλή μετάβαση. Θα χρειαστεί χρόνος για να φτάσουμε στα προ πανδημίας επίπεδα».