Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε περαιτέρω άνοδο, την προηγούμενη εβδομάδα. Πρωταγωνιστές στην άνοδο αυτή ήταν, για ακόμα μία εβδομάδα, τα Capes των οποίων ο γενικός δείκτης (BCI) αυξήθηκε σχεδόν 50%, σε σχέση με τις 4 Φεβρουαρίου και ακολούθησαν τα μικρότερα μεγέθη (BPI +33,8%, BSI +35,4%, BHSI +18%). Έτσι, ο BDI παρουσίασε άνοδο 545 μονάδων (+38%) και έκλεισε στις 1977 μονάδες την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, η επιστροφή της Κίνας από τις πρωτοχρονιάτικες γιορτές ανέβασε την αγορά. Έτσι, παρατηρήθηκαν οι μεγαλύτερες εβδομαδιαίες αυξήσεις στους υπό δείκτες της περιοχής αυτής. Συγκεκριμένα οι δείκτες C10, C14 και C16 εμφάνισαν μέση εβδομαδιαία άνοδο 65,8%. Η μεγαλύτερη αύξηση υπήρξε στον τελευταίο υποδείκτη, ο οποίος εμφάνισε άνοδο 82,6%, αν και ακόμα είναι αρνητικός. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 8.56 $/tn.
Στον Ατλαντικό όλες οι διαδρομές επέστρεψαν σε 2ψήφια νούμερα για τα ταξίδια και 5ψήφια για τις χρονοναυλώσεις. Σημαντικότερη άνοδος παρατηρείται στα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια, όπου φτάνει το 46,8%. Η Βραζιλία συνέχισε ανοδικά, παρά το μειωμένο όγκο εξαγωγών, αυτή την εβδομάδα. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,49 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 34,3 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 18,9 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό στην αρχή της εβδομάδας διατηρήθηκε το καλό κλίμα του προηγούμενου διαστήματος, με αρκετά φορτία από τη Λατινική Αμερική και κλεισίματα σε υψηλότερα νούμερα από το προηγούμενο διάστημα (κυρίως για ταξίδια προς την Ασία). Η εβδομάδα συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς, τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, ενώ η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά φορτία προς την άλλη πλευρά του ατλαντικού. Σημείο προσοχής αποτελεί η αύξηση των ημερών αναμονής στα λιμάνια της ανατολικής ακτής της λατινικής Αμερικής για το Μάρτιο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20-21Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία στα $ 26-28Κ/ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ) και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 14-15Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με αρκετή κινητικότητα και πολλά φορτία, παρά τους αργούς ρυθμούς της Κίνας. Τα φορτία κάρβουνoυ από την Ινδονησία ακόμα δεν έχουν φτάσει στα υψηλά επίπεδα του προηγούμενου έτους, αλλά η αγορά ενισχύθηκε από το βόρειο Ειρηνικό.Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 17,5-19,8Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά εμπλουτίστηκε με πολλά νέα φορτία, ενώ η λίστα των πλοίων περιορίστηκε. Έτσι, σε αρκετές περιπτώσεις οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν στα επίπεδα των 30Κ.Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 29,5-30,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο στους ναύλους, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, φτάνοντας σε διψήφιο νούμερο. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 26-27,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 28-29Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 23-24,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά ανέβασε στροφές όσο προχωρούσε η εβδομάδα, ενώ πολλά πλοία βρήκαν εύκολα κάποια απασχόληση. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 29,5-30,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 24.5-25.5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 20-21Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος σημείωσε υψηλότερα νούμερα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι πλοιοκτήτες βλέποντας την αντιστροφή του κλίματος προτίμησαν να μη βιαστούν να κλείσουν, έτσι οι ναυλωτές αναγκάστηκαν να αυξήσουν τις ιδέες τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 26-27Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 32-33Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά παρουσίασε έντονη δραστηριότητα και συνέχισε ανοδικά, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στα υπερατλαντικά ταξίδια. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 32-33Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 30-31Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης εμφάνισε αρκετή κινητικότητα, με αρκετές συζητήσεις να πραγματοποιούνται. Τα κλεισίματα που ήρθαν στην επιφάνεια ήταν περιορισμένα αλλά σε υψηλότερα επίπεδα, από το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 26,5-28Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά παρουσίασε αυξήσεις σε όλες τις διαδρομές, χάρη στην αύξηση της ροής των φορτίων. Παράλληλα οι μελλοντικές προβλέψεις είναι θετικές δημιουργώντας προσδοκίες για το επόμενο διάστημα.
Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 31-32Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 18-19Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 22,5-23,5Κ/ημέρα.