Σχέδια έκτακτης ανάγκης σε ναυτιλία

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Σχέδια έκτακτης ανάγκης μετά την επιδείνωση της κατάστασης στην Ουκρανία καταρτίζουν οι ναυτιλιακές γραμμές εμπορευματοκιβωτίων

Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα “Ναυτεμπορική” – τις οποίες έχει αναρτήσει στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook- ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, ανέφερε ότι: “Ομεγαλύτερος αρνητικός αντίκτυπος για τις εμπορευματικές ροές στην Μ. Θάλασσα, ωστόσο, πιθανότατα θα προέλθει από την επιβολή κυρώσεων όπως συνέβη το 2014 και το 2015 μετά την προσάρτηση της Κριμαίας, που είχε οδηγήσει σε περισσότερο από το 1/3 μείωσης της κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ του λιμένα του Αμβούργου, λόγω της μεγάλης σιδηροδρομικής σύνδεσης του με τη Ρωσία.

Είναι προφανές ότι η επιδείνωση στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας θα επηρεάσει πρωτίστως τις υπηρεσίες των feeders που καλύπτουν γραμμές στην Μαύρη Θάλασσα και εξυπηρετούν την Αγία Πετρούπολη και το Καλίνινγκραντ.

Ο Πειραιάς εκτιμάται ότι θα χάσει ένα μέρος της in transit κίνησης από και προς Μαύρη Θάλασσα, καθώς δεν αποκλείεται να τροποποιηθούν οι “λούπες” των προσεγγίσεων των feeders καθώς τα λιμάνια της Ουκρανίας πιθανότατα θα “κλείσουν” για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η MAERSK και Hapag-Lloyd, που διατηρούν γραμμές feeder φάνηκε να ανησυχούν, αλλά τα επόμενα 24ωρα αναμένονται εκ νέου ενημερώσεις των πελατών για τυχόν αλλαγές.

Οι εξελίξεις είναι πλέον ή σίγουρο ότι θα επηρεάσουν τις ναυλαγορές καθώς δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων θα γίνουν περιζήτητα, καθώς οι αγορές σε αυτή τη φάση εκτιμάται ότι θα σπεύσουν να δημιουργήσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερα αποθέματα, ώστε να αποφευχθούν ελλείψεις στην μετά τη γενίκευση της Ρωσο-Ουκρανικής σύρραξης.

Να σημειωθεί ότι η Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, LPG, σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85%-90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Επόμενο είναι οι αγορές να αναζητήσουν άλλες πηγές εφοδιασμού γεγονός που θα ανεβάσει τους ναύλους με πρώτη από όλες την ευρωπαϊκή η οποία και θα στραφεί σε πιο μακρινές περιοχές για να προμηθευθεί πετρέλαιο, αέριο, στάρι, άνθρακα.

Επιπροσθέτως αναμένεται η επιβολή ενός είδους “επίναυλου” για πλοία που θα κινούνται στην Μαύρη Θάλασσα λόγω της αύξησης των ασφαλίστρων κατά κινδύνων πολέμου καθώς το Lloyds πρόσθεσε τα ρωσικά και ουκρανικά χωρικά ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα και στον Αζοφικό Κόλπο στον κατάλογο των περιοχών υψηλού κινδύνου.

Η αγωνία πάντως των αγορών αναμένεται να κορυφωθεί τα επόμενα 24ωρα καθώς έχουν ανακοινωθεί όλες οι νέες οικονομικές- εμπορικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας που θα φέρουν με την σειρά τους αντίμετρα από το Κρεμλίνο. Η Ελλάδα φαίνεται πως έχει εξασφαλίσει τις ενεργειακές της ανάγκες σε φυσικό αέριο για το επόμενο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου και οι αλευροβιομηχανίες τις εναλλακτικές πηγές των περίπου 230.000 τόνων σιτηρών που εισάγουν ετησίως από Ρωσία και Ουκρανία.

Σημειώνεται πως 40.000 Ουκρανοί ναυτικοί εκτιμάται πως εργάζονται σε ελληνόκτητα πλοία. Το ΥΝΑΝΠ εξέδωσε επείγουσα σύσταση προς όλα τα Ελληνικά πλοία να απομακρυνθούν άμεσα και να μην προσεγγίζουν στα λιμάνια και τα αγκυροβόλια, καθώς και τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Μαύρη Θάλασσα, που ήδη βρίσκονται 8 πλοία ελληνικής σημαίας και 1 ελληνικής πλοιοκτησίας με σημαία Μάλτας. Στα εννέα αυτά πλοία υπηρετούν 66 Έλληνες ναυτικοί. Τα ελληνικά εμπορικά πλοία είναι 4 φορτηγά και 5 δεξαμενόπλοια ενώ τα τρία βρίσκονται στην Οδησσό, τα τρία στο Στενό του Κερτς και τα τρία στο Νοβοροσίσκ.