Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.
Νέα άνοδο κατέγραψε η αγορά ξηρού φορτίου. Η Ασία διατήρησε αμείωτο το ενδιαφέρον ενώ και ο Ατλαντικός προχώρησε θετικά παρά τη γενική αβεβαιότητα λόγω του πολέμου και των κυρώσεων. Μεσόγειος και Ευρώπη παρουσίασαν άνοδο στα μικρότερα μεγέθη, αφού οι ναυλωτές προσπαθούν να δώσουν κίνητρο στους πλοιοκτήτες να μετακινηθούν προς τα εκεί. Τα capes αυξήθηκαν 63,7%, τα Kamsarmaxes 14,4%, τα Supramaxes +13,7% και τα Handies +7,3%. σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε άνοδο 570 μονάδων (+26,5%) και έκλεισε στις 2718 μονάδες την Παρασκευή 11 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, η μεγάλη ζήτηση της Ευρώπης για εναλλακτικές πηγές ενέργειας βοήθησε το εμπόριο του άνθρακα κυρίως από την Ανατολική Αυστραλία. Έτσι τα ταξίδια της επιστροφής (προς τον Ατλαντικό) σημείωσαν τεράστια εβδομαδιαία άνοδο. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 11.91 $/tn.
Ο Ατλαντικός ήταν ιδιαιτέρως ενεργός στο Βορρά και στο Νότο με πολλά νέα φορτία κάρβουνου και σιδηρομεταλλεύματος. Έτσι σημειώθηκε αύξηση τόσο για τα υπερατλαντικά όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία, παρά την απουσία της μαύρης θάλασσας. Το περιβάλλον παραμένει ιδιαίτερα ασταθές και δεν υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς οι τιμές των καυσίμων έχουν συνθλίψει τα περιθώρια κέρδους. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 30,78 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 41Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 23,1 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό αναζητούνται εναλλακτικές πηγές σιτηρών εκτός της Ουκρανίας. Οι δείκτες του Βόρειου Ατλαντικού (P1 και P2) παρουσίασαν εβδομαδιαία αύξηση παρά το μειωμένο όγκο κλεισιμάτων στο τέλος εβδομάδας. Στο Νότο η εικόνα ήταν παρόμοια. Στην αρχή της εβδομάδας υπήρξε αρκετή κινητικότητα με αρκετά υπερατλαντικά φορτία, ενώ προς το τέλος χαμήλωσαν οι στροφές. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 52-53Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και προς τη Μεσόγειο-Ευρώπη στα $ 44,5-46,5Κ/ημέρα (παράδοση ECSA) και από τον Αμερικάνικο κόλπο και τη Βόρεια Ακτή της Νοτίου Αμερικής προς την Ασία στα $ 52-54Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία το εμπόριο του άνθρακα πρωταγωνίστησε. Η κινεζική παραγωγή παραμένει σε υψηλά επίπεδα ενώ οι εισαγωγές της Ινδίας από τη Ρωσία είναι οι υψηλότερες από το 2020 και μετά. Έτσι, είδαμε αυξήσεις στους δείκτες όλων των περιοχών της ασιατικής λεκάνης. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 37-40Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά συνέχισε να πρωταγωνιστεί. Τα φορτία κάρβουνου ενίσχυσαν περαιτέρω την αγορά και και οι ναύλοι ξεπέρασαν τα 45Κ πλησιάζοντας ακόμα και τα 50Κ. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 47-48,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κέρδισε έδαφος για ακόμα μία εβδομάδα. Όλες οι διαδρομές γεννήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ τα ταξίδια προς Ατλαντικό σπάνε τα ρεκόρ. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 37,5-39Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 39-40Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 45-46,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε να κινείται ανοδικά. Ωστόσο έχει αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων που μετακινείται στην περιοχή από τη μαύρη θάλασσα. Περιμένουμε να δούμε πώς αυτό θα επηρεάσει την αγορά το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 39,5-40,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 37-38Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 43.5-44.5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος προχώρησε με αυξήσεις, καθώς αυξήθηκαν τα φορτία κάρβουνου και petcoke, ενώ η προσφερόμενη χωρητικότητα παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα.
Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα και προς την Ασία διατηρήθηκαν στα $ 31-32Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά παρουσίασε βελτιώσεις, κυρίως λόγω της αύξησης των παράκτιων φορτίων. Επίσης τα υπερατλαντικά ταξίδια συνέχισαν να πληρώνουν κάποιο premium. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 32-33Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 35-36Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές. Η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη και μόνο τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο έδειξαν βελτιώσεις, όμως οι πλοιοκτήτες φαίνονται απρόθυμοι να μεταφερθούν στην περιοχή αυτήν. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 19-20Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 23-24Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά βελτιώθηκε, παρά το συνολικό αρνητικό κλίμα.
Βασική αιτία αυτής της εικόνας είναι η απορρόφηση μέρους των διαθέσιμων πλοίων από δουλειές του περσικού και της ερυθράς θάλασσας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 24-25Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 13-14Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα.