Τεράστιο το κόστος της κλιματικής αλλαγής για τη ναυτιλία

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Σημαντικές επιπτώσεις θα αντιμετωπίσει η ναυτιλία και δη η παγκόσμια οικονομία από την κλιματική αλλαγή, οι οποίες υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να κοστίσουν στη ναυτιλιακή βιομηχανία έως και 25 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μέχρι το 2100.

Μια νέα έκθεση που εκπόνησε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός RTI International, για λογαριασμό του Ταμείου Περιβαλλοντικής Άμυνας (EDF), αποκαλύπτει ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία είναι ευάλωτες σε ζημιές δισεκατομμυρίων δολαρίων σε υποδομές και διαταραχές του εμπορίου από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Οι συντάκτες της έκθεσης διερευνούν δεδομένα για καταστροφές που σχετίζονται με το κλίμα και προβλέπουν το κόστος των μελλοντικών ζημιών για τη βιομηχανία της ναυτιλίας. Με την άνοδο της παγκόσμιας θερμοκρασίας αυξάνονται και οι δαπάνες που προκύπτουν από τις διακοπές στην παγκόσμια ναυτιλία στα περίπου 3.700 λιμάνια του κόσμου.

Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής θα αποτελούν όλο και μεγαλύτερη απειλή για τους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους στους οποίους διακινείται το 80% του όγκου των αγαθών.

Στην κορυφή της λίστας των κινδύνων βρίσκονται οι πλημμύρες και οι ισχυρότερες τροπικές καταιγίδες.
Αρκεί να αναλογιστεί κανείς το κόστος στα λιμάνια των ΗΠΑ τα τελευταία 15 χρόνια από τις καταιγίδες, το οποίο ανέρχεται σε
εκατοντάδες εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια δολάρια σε ζημιές. Όταν ένα λιμάνι κλείνει ως αποτέλεσμα ακραίων καιρικών φαινομένων, οι ζημιές επηρεάζουν κάθε τομέα κατά μήκος των αλυσίδων εφοδιασμού.

Ο τυφώνας Maemi έκλεισε το λιμάνι του Busan της Νότιας Κορέας για 91 ημέρες το 2003. Ο κυκλώνας Yasi κόστισε στο λιμάνι του Brisbane 52 εκατομμύρια δολάρια για τις 10 ημέρες που τέθηκε λειτουργίας το 2011.

Ο τυφώνας Lekima έκλεισε το λιμάνι του Wenzhou, στην Κίνα, για 45 ημέρες το 2019 και κόστισε στο Port of Dalian 65 εκατομμύρια δολάρια.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα ήταν υπεύθυνα για τουλάχιστον 80 από τις 400 απώλειες πλοίων μεταξύ 2015 και 2019 οι οποίες είχαν ως σοβαρότερη συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους 142 μέλη των πληρωμάτων.

Ο επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα θαλάσσια και λιμενικά δίκτυα μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον όγκο του θαλάσσιου εμπορίου.

Υποθέτοντας έναν σταθερό ρυθμό ανάπτυξης, το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί και να φτάσει τους 120 δισεκατομμύρια τόνους το 2100 – αλλά στο χειρότερο σενάριο για το κλίμα, αυτή η ανάπτυξη θα μπορούσε να υποχωρήσει έως και σχεδόν 10%.

Οι ζημιές στις λιμενικές υποδομές

Με βάση τα μέχρι τώρα υπάρχοντα στοιχεία, η έκθεση προβλέπει ότι οι ετήσιες ζημίες στις λιμενικές υποδομές θα μπορούσαν να φτάσουν σχεδόν τα 18 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2100.

Οι διακοπές λειτουργίας των λιμένων που σχετίζονται με καταιγίδες θα μπορούσαν να προσθέσουν άλλα 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια στις ζημιές σε ετήσια βάση, αντανακλώντας τις οικονομικές απώλειες που βαρύνουν όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους (λιμένες, μεταφορές, εμπόριο, logistics κλπ) λόγω των διαταραχών διέλευσης, λειτουργίας και των παράπλευρων απωλειών σε κέρδη, ρήτρες κλπ. Πρόκειται για κόστη τα οποία ισοδυναμούν με τα συνολικά ετήσια καθαρά κέρδη για τον τομέα των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων το 2019.

Η αντιμτώπιση

Μια ριζική απάντηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής από την πλευρά της ναυτιλίας θα μπορούσε να αποτελέσει η επιτάχυνση της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία αναλαμβάνοντας δεσμεύσεις για πλήρη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές έως το 2050, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού.

Το μέτρο αυτό θα μπορούσε να υποστηριχθεί μέσω ενός μηχανισμού βασισμένου στην αγορά για τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ενώ θα πρέπει να επιταχυνθούν οι επενδύσεις σε καύσιμα και τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.