Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.
Οριακή πτώση σημείωσε η αγορά ξηρού φορτίου. Τα capes υποχώρησαν ενώ τα μικρότερα μεγέθη παρουσίασαν βελτιώσεις. Ειδικά στα Handies, η Ασία παρουσίασε πτωτικές τάσεις, ενώ ο Ατλαντικός συνέχισε θετικά.
Αναλυτικότερα, τα capes υποχώρησαν 27,6%, ενώ τα μικρότερα πλοία βελτιώθηκαν, τα Kamsarmaxes +18,74%, τα Supramaxes +3,34% και τα Handies +7,2%. σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε πτώση 61 μονάδων (-2,34%) και έκλεισε στις 2544 μονάδες την Παρασκευή 25 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, η αγορά εμφάνισε ικανοποιητική δραστηριότητα σπρώχνοντας τους ναύλους προς τα πάνω. Ωστόσο τα κυκλικά ταξίδια προς την άλλη πλευρά του ειρηνικού χάνουν έδαφος. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 11.64 $/tn.
Στον Ατλαντικό είδαμε αρκετά πλοία αυτού του μεγέθους να προσπαθούν να κλείσουν μικρότερου μεγέθους φορτία, καθώς υπήρξε έλλειψη νέων φορτίων. Στη Βραζιλία η αγορά επηρεάστηκε θετικά από την είσοδο των μεταλλωρύχων. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26,35 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 30,9Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 11,875 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στο βόρειο Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς καθώς εμφανίστηκαν πολλά υπερατλαντικά φορτία. Στη συνέχεια της εβδομάδας, προστέθηκαν και αρκετά φορτία προς την Ασία. Η Λατινική Αμερική ξεκίνησε ήρεμα καθώς οι περισσότεροι πλοιοκτήτες ήταν διστακτικοί να προχωρήσουν σε κάποιο κλείσιμο.
Το τέλος εβδομάδας βρήκε τις δύο περιοχές με μειωμένη δραστηριότητα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 30-32Κ/ημέρα και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 53-54,5Κ/ημέρα (παράδοση Μεσόγειο) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Αμερικάνικου κόλπου στα $ 31-33Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με πολλές συζητήσεις χωρίς όμως να σημειωθούν κάποια κλεισίματα. Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας η εικόνα της αγοράς βελτιώθηκε, με περισσότερα φορτία σιτηρών και κάρβουνου, απορροφώντας μεγάλο μέρος της προσφερόμενης χωρητικότητας.
Τις τελευταίες μέρες εβδομάδας διατηρήθηκε το θετικό κλίμα αν και περιορίστηκε ο όγκος των κλεισιμάτων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 28-30Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά συνέχισε θετικά, λόγω της σταθερής ροής φορτίων κάρβουνου. Αυξημένο ήταν το ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 41-42,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά εμφάνισε έντονες διαφοροποιήσεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Ωστόσο κάποια φορτία που έκαναν την εμφάνισή τους στα μέσα της εβδομάδας βελτίωσαν τη συνολική εικόνα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 34,5-36Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 38,5-39,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 42-44Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά δέχθηκε πιέσεις, με τους ναύλους να υποχωρούν. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρατηρήθηκε στα ταξίδια προς το Μπαγκλαντές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 33-34,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 28,5-30Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 35,5-36.5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος σε γενικές γραμμές παρέμεινε στα ίδια επίπεδα χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Ωστόσο παρατηρείται αύξηση των πλοίων σε σχέση με την υφιστάμενη ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 34-35Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 30-31Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της ECSA η αγορά συνέχισε να ανεβαίνει, καθώς η προσφερόμενη χωρητικότητα παραμένει περιορισμένη ενώ στο τέλος της εβδομάδας αυξήθηκαν τα φορτία από τη Δυτική Αφρική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 39-40Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 50-51Κ/ημέρα.
Η αγορά της Ευρώπης κράτησε την ανοδική της πορεία, όμως η ζήτηση έμεινε λίγο πολύ στα ίδια χωρίς νέα φορτία. Το θετικό σημείο είναι η μείωση της προσφοράς καθώς πολλά πλοία επέλεξαν να αλλάξουν περιοχή.
Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 24-25,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24,5-26Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 27-28Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά φάνηκε να κρατάει τη θετική πορεία κυρίως λόγω της έλλειψης πλοίων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 27-28Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 23-24Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 22,5-23,5Κ/ημέρα.