Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.
Νέα πτώση σημείωσε η αγορά ξηρού φορτίου, με τη μεγαλύτερη πτώση να σημειώνεται στα Panamaxes και τα Supramaxes και μικρρότερη στα Handies και τα Capes. H Ασία παρουσίασε πτωτικές τάσεις, ενώ στον Ατλαντικό η εικόνα ήταν καλύτερη αν και οι επιμέρους δείκτες στα μικρότερα μεγέθη ήταν αρνητικοί (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα).
Αναλυτικότερα, τα capes υποχώρησαν 1,21%, τα Kamsarmaxes -10%, τα Supramaxes -8,77% και τα Handies -4,89%. σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε πτώση 187 μονάδων (-7,35%) και έκλεισε στις 2357 μονάδες την Παρασκευή 1η Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα τόσο για την κυρία γραμμή, από την Αυστραλία προς την Κίνα, όσο και για τα υπερειρηνικά ταξίδια, παρά το γεγονός ότι η Κίνα συνέχισε με σταθερούς ρυθμούς να εισάγει σιδηρομετάλλευμα. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 10.64 $/tn.
Στον Ατλαντικό παρατηρήθηκε αύξηση των εξαγωγών από τη Βραζιλία, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο, οι δείκτες από τη συγκεκριμένη περιοχή έδειξαν οριακή πτώση. Αντιθέτως ο Βόρειος Ατλαντικός έδειξε μεγαλύτερο ενδιαφέρον με τα υπερατλαντικά ταξίδια και τα ταξίδια προς την Ασία να σημειώνουν εβδομαδιαία αύξηση.
Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26,2 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 33,6Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,2 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στο βόρειο Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, όμως στη συνέχεια το κλίμα ήταν αρνητικό, αν και ο αριθμός των πλοίων παρέμεινε περιορισμένος. Στη Λατινική Αμερική η αρχή της εβδομάδας βρήκε την αγορά σε χαμηλότερα επίπεδα από την προηγούμενη. Στο 2ο μισό της εβδομάδας η δραστηριότητα βελτιώθηκε, αλλά τα κλεισίματα που σημειώθηκαν ήταν σε χαμηλότερα νούμερα από τις προηγούμενες μέρες.
Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 24,5-26Κ/ημέρα + $ 1450-1600Κ GBB , και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 46,5-48Κ/ημέρα (παράδοση ECSA) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Αμερικάνικου κόλπου στα $ 26-27Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε με μειωμένη δραστηριότητα και τους ναύλους να υποχωρούν. Στη συνέχεια Ινδονησία ενίσχυσε την αγορά με περισσότερα φορτία, όμως η υπερπροσφορά πλοίων στο βορρά διατήρησε τις πτωτικές τάσεις της αγοράς. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 25-27Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά έχασε κι άλλο έδαφος, αφού λόγω των περιορισμών της πανδημίας έχει περιοριστεί η ροή φορτίων κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 30,5-31,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε περαιτέρω πτώση. Τα γενικά φορτία και τα φορτία χάλυβα είναι μειωμένα, ενώ οι περιορισμοί που έχουν εφαρμοστεί στα κινέζικα λιμάνια για την πανδημία προκαλούν προβλήματα στο επιχειρησιακό κομμάτι. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 28-29Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 38-39,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία ο Μάρτιος έκλεισε με λιγότερα φορτία προς το Μπαγκλαντές. Έτσι μπορεί οι ναυλοι να διατηρήθηκαν χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, αλλά το κλίμα δεν είναι το ίδιο θετικό με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 29,5-30,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 27,5-29Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 30,5-31.5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο τα υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν σταθερά, αντιθέτως οι διαδρομές προς την Ανατολή παρουσίασαν ανοδικές τάσεις, καθώς οι πλοιοκτήτες ζητούσαν premium για αυτά τα ταξίδια.
Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 30-31Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά παρουσίασε διορθώσεις. Η ζήτηση διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, ωστόσο η λίστα των πλοίων ενισχύεται με πλοία που μετακινούνται από το βορρά και τη Δυτική Αφρική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 36,5-37,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 47-48Κ/ημέρα.
Η αγορά της Ευρώπης υποχώρησε. Παρατηρήθηκαν αρκετά φορτία ωστόσο όσο περνάει ο καιρός όλο και λιγότεροι πλοιοκτήτες μετακινούνται νοτιότερα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 24-25,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24-25Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 26-27Κ/ημέρα.
Στη Μεσόγειο είδαμε περισσότερα βιομηχανικά φορτία, όμως δεν ήταν αρκετά για να απορροφήσουν όλη την προσφορά χωρητικότητας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να πέσουν. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 26,5-27,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 21-22Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 21,5-22,5Κ/ημέρα.