Υποχωρεί η αγορά ξηρού φορτίου

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.

Με πτώση συνέχισε η αγορά ξηρού φορτίου, με τη μεγαλύτερη πτώση να σημειώνεται στα Capes και να ακολουθούν τα υπόλοιπα μεγέθη. H Ασία συνέχισε να εμφανίζει μεγαλύτερη πτώση σε σχέση με τον Ατλαντικό σε όλα τα μεγέθη. Αναλυτικότερα, τα capes υποχώρησαν 22,5%, τα Kamsarmaxes -9,6%, τα Supramaxes -9,1% και τα Handies -8,9%. σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε πτώση 302 μονάδων (-12,81%) και έκλεισε στις 2055 μονάδες την Παρασκευή 8 Απριλίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Στην Ασία, τα φορτία σιδηρομεταλλεύματος περιορίστηκαν, με την Κίνα να έχει μειώσει τις εισαγωγές της. Επιπλέον τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό και τα κυκλικά ταξίδια στον Ειρηνικό εμφάνισαν τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία μείωση σε σχέση με τον υπόλοιπο τομέα (63 και 37%, αντίστοιχα). Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 9,24 $/tn.

Στον Ατλαντικό και ειδικά στη Βραζιλία η εικόνα ήταν παρόμοια με την Ασία καθώς και εκεί τα φορτία σιδηρομεταλλεύματος εμφάνισαν πτώση παρασύροντας το βασικό δείκτη c3 σε πτώση 5%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,78 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 30,34Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 9,35 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη Λατινική Αμερική ξεκίνησε την εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη δραστηριότητα. Στο βόρειο Ατλαντικό το πρώτο μισό της εβδομάδας ήταν αρνητικό, με την αγορά να είναι επηρεασμένη από το προηγούμενο διάστημα. Στη συνέχεια τα υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν με τους πλοιοκτήτες να προτιμούν να παραμείνουν στην περιοχή, ενώ τα ταξίδια προς την Ασία παρουσίασαν βελτίωση.

Τις τελευταίες μέρες της εβδομάδας η εικόνα ήταν αντιφατική. Από τη μία στο Βορρά οι πλοιοκτήτες υποχώρησαν στις ιδέες τους προκειμένου να κλείσουν κάποια απασχόληση για τα πλοία τους, ενώ στο Νότο η δραστηριότητα βελτιώθηκε. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 25-27Κ/ημέρα + $ 1500-1700Κ GBB , και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 44-46Κ/ημέρα (παράδοση ECSA) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Αμερικάνικου κόλπου και τη Β. Ακτή της Ν. Αμερικής στα $ 26-28Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά παρουσίασε, τις πρώτες μέρες, ικανοποιητικό όγκο φορτίων παρά τις διακοπές. Στη συνέχεια η αγορά παρουσίασε διορθώσεις. Προς το τέλος της εβδομάδας η κατάσταση έδειχνε να σταθεροποιείται, με κάποια φορτία να βρίσκονται ακόμα στην αγορά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 21,5-23,5Κ /ημέρα.

Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε πτωτικές τάσεις εξαιτίας της απουσίας φορτίων κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 24,5-26Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά συνεχίζει να υποχωρεί εξαιτίας των διακοπών στην Κίνα κατά το πρώτο μισό της εβδομάδας. Μόνο τα φορτία προς τον Ατλαντικό κινήθηκαν πάνω από τα 30Κ. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 23-24Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 25-26,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 31-32Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά ξεκίνησε ήρεμα, όμως κατά τη διάρκεια της εβδομάδας η ζήτηση βελτιώθηκε κρατώντας στα ίδια περίπου επίπεδα τους ναύλους. Η προσφερόμενη χωρητικότητα παραμένει περιορισμένη και μία βελτίωση στον όγκο των φορτίων θα βελτιώσει την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 29-30Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 30,5-31.5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο παρατηρήθηκε σταθερή ροή φορτίων, η οποία όμως δεν ήταν αρκετή για να ανατρέψει το αρνητικό κλίμα των προηγούμενων εβδομάδων. Τα ταξίδια προς την Ασία παρουσίασαν κάποιο ενδιαφέρον, καθώς οι πτωτικές τάσεις στην Ασία την καθιστούν μη ελκυστική για τους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 29-30Κ/ημέρα και προς την Ασία ανέβηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά είχε ένα δυναμικό ξεκίνημα της εβδομάδας, όμως προς το τέλος παρατηρήθηκε πτώση. Ο αριθμός των άμεσα διαθέσιμων πλοίων έχει μειωθεί, οπότε μία αύξηση της ζήτησης στις επόμενες μέρες θα οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 39-40Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 41-42Κ/ημέρα.

Η αγορά της Ευρώπης ενισχύθηκε με κάποια φορτία σιτηρών από τη Γαλλία και φορτία σκραπ, όμως η έλλειψη ζήτησης από την ευρύτερη περιοχή οδήγησε τους ναύλους σε περαιτέρω πτώση. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 24-25,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24-25Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 26-27Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά παρουσίασε ύφεση. Με τον πόλεμο να συνεχίζεται και τη μαύρη θάλασσα ουσιαστικά να είναι ανενεργή, μόνο κάποια φορτία κυρίως προς τη Δυτική Αφρική στηρίζουν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 20-21Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 21,5-22,5Κ/ημέρα.