Πόσο θα διαρκέσει η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Η παγκόσμια διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας πρόκειται να διαρκέσει τουλάχιστον άλλους 12 μήνες και μπορεί να διαρκέσει όλο το 2023, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου Toll, Thomas Knudsen.

Μιλώντας στο Seatrade Maritime News την περασμένη εβδομάδα κατά τη διάρκεια της Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σιγκαπούρης, ο Knudsen βλέπει έναν συνδυασμό παραγόντων να παίζουν ρόλο, συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης συμφόρησης στη δυτική ακτή των ΗΠΑ και της πιθανότητας εργασιακής διαμάχης στο λιμάνι, την κατάσταση του Covid στην Κίνα και την έλλειψη νέου εμπορευματοκιβωτίου χωρητικότητας που έρχεται στην αγορά και θα παρατείνει τη διαταραχή.

Για το πόσο καιρό θα συνεχιστεί η αναστάτωση, είπε: «Θα έλεγα ότι αν είσαι αισιόδοξος στους 12 μήνες, αν δεν είσαι, μπορεί να είναι και όλο το 2023. Δεν νομίζω ότι το 2023 θα είναι τόσο κακό όσο το 2022, αλλά είμαι σίγουρος ότι τα ποσοστά θα παραμείνουν υψηλά και θα συνεχίζουμε να μην μπορούμε να βασιζόμαστε σε μια απρόσκοπτη αλυσίδα εφοδιασμού.»

Σημειώνεται ότι ως παγκόσμιος πάροχος logistics, η Toll δραστηριοποιείται σε 500 τοποθεσίες σε 25 χώρες και διαθέτει παγκόσμιο δίκτυο προώθησης που εκτείνεται σε 150 χώρες.

Κοιτάζοντας τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, όπου η συμφόρηση των λιμανιών έφτασε στο υψηλότερο σημείο όλων των εποχών στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς το 2021, παρά τις ουρές των πλοίων που απομακρύνθηκαν από την ακτή και τη μείωση του χρόνου παραμονής των εμπορευματοκιβωτίων, ο Knudsen βλέπει ελάχιστες διορθώσεις.

«Αλλά η κατάσταση δεν έχει αλλάξει, κατά την άποψή μου, όχι ουσιαστικά. Και ορισμένοι από τους υποκείμενους παράγοντες, όπως η έλλειψη οδηγών φορτηγών, η έλλειψη πλαισίου, η χαμηλή παραγωγικότητα και ούτω καθεξής δεν έχουν αλλάξει», είπε.

Η Κίνα κλειδώνει ένα «μεγάλο κύμα διαταραχής στην ανάπηρη αλυσίδα εφοδιασμού»

Εκτός από αυτά τα ζητήματα, υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα στη Σαγκάη, καθώς η πόλη των 25 εκατομμυρίων κατοίκων, και η έδρα του μεγαλύτερου λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, εξακολουθεί να είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου αποκλεισμένη εξαιτίας του Covid.

Ενώ η Σαγκάη κατάφερε να διατηρήσει τις εργασίες στο λιμάνι με εργάτες, η διαβίωση και ο ύπνος σε τερματικούς σταθμούς, οι μεταφορές με φορτηγά, οι αποθήκες και η εργοστασιακή παραγωγή έχουν σημειώσει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο.

«Το λιμάνι μπορεί να λειτουργεί, αλλά τα πάντα μέσα στο λιμάνι δεν λειτουργούν. Οι άνθρωποι διστάζουν να πάνε στο λιμάνι, οι άνθρωποι διστάζουν να πάνε στα εργοστάσια», είπε ο Knudsen. Και τα lockdown θα μπορούσαν να μεταφερθούν σε άλλες πόλεις-λιμάνια, όπως το Ningbo, καθώς η Κίνα συνεχίζει την πολιτική της για μηδενικό Covid.

Ένα λιμάνι υψηλής απόδοσης όπως η Σαγκάη θα ανακάμψει σχετικά γρήγορα, αλλά η αύξηση του όγκου θα μετατοπιζόταν γρήγορα στα τερματικά εισαγωγών των ΗΠΑ. «Λοιπόν, όταν όλα αυτά τα πλοία που έφτασαν στο Λος Άντζελες, αυτό που είδαμε πριν από 12 μήνες, θα είναι απλώς ακόμη χειρότερο αυτή τη φορά λόγω αυτής της τεράστιας απελευθέρωσης χωρητικότητας από την Κίνα», εξήγησε ο Knudsen.

Επιπλέον, αυτή η πιθανή διαταραχή της εργασίας εμφανίζεται τον Ιούλιο/Αύγουστο στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, καθώς τα συνδικάτα και οι εργοδότες διαπραγματεύονται νέες συμβάσεις.

Η τρέχουσα πτώση στις τιμές spot εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται από ορισμένους ότι η αγορά βελτιώνεται από την σκοπιά του πελάτη, αλλά ο Knudsen δεν πιστεύει ότι αυτό συμβαίνει.

«Η άποψή μου είναι ότι οι τιμές θα ανέβουν ξανά. Μόλις ανοίξει μια Σαγκάη και ξαφνικά ανοίγονται αυτά τα τεράστια σημεία συμφόρησης σε άλλα μέρη», είπε. «Πιστεύω ότι οι τιμές θα αυξηθούν. Οι [πελάτες] θα συνεχίσουν να βασίζονται σε μια αλυσίδα εφοδιασμού που έχει σπάσει, οπότε οι διακοπές, η έλλειψη προβλεψιμότητας, νομίζω ότι όλα όσα έχουν παλέψει τα τελευταία ένα – δύο χρόνια θα είναι τα ίδια».

Λοιπόν, τι πρέπει να κάνουν οι πελάτες; Ο Knudsen πιστεύει ότι θα πρέπει να προγραμματίσουν διακοπή για τουλάχιστον άλλους 12 μήνες. Συνιστά τη διαφοροποίηση των τρόπων μεταφοράς εντός της αλυσίδας εφοδιασμού. «Η άποψή μου θα ήταν ότι πιθανότατα θα χρειαστεί να γίνουν παρεμβάσεις στη θάλασσα/αέρα, ίσως χρειαστεί να αντισταθμιστούν οι δυσλειτουργίες.

Κοιτάζοντας το 2023, ο Knudsen προειδοποιεί ότι η διακοπή του εφοδιασμού θα μπορούσε κάλλιστα να επεκταθεί κατά τη διάρκεια της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς, με κάποια επίλυση να φανεί μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους, ωστόσο, ακόμη και τότε, υπάρχει σχετικά μικρή χωρητικότητα νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην αγορά το επόμενο έτος με την εισροή νεότευκτων ναυπηγείων που παραγγέλθηκαν τους τελευταίους 18 μήνες που φτάνουν μόνο από το 2024.