Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.
Με άνοδο συνέχισε η αγορά ξηρού φορτίου, με τα Capes να οδηγούν τον δείκτη και ακολοθούν τα Supramaxes και τα Handies. Αντιθέτως τα Panamaxes παρουσίασν οριακή πτώση. Αναλυτικότερα, τα capes αυξήθηκαν κατά 16%, τα Kamsarmaxes υποχώρησαν -2%, τα Supramaxes +2% και τα Handies +6%. σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε πτώση 97 μονάδων (-4%) και έκλεισε στις 2404 μονάδες την Παρασκευή 29 Απριλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Η αγορά στην Ασία συνέχισε ανοδικά μέχρι τα μέσα της εβδομάδας, ενώ στη συνέχεια υποχώρησε. Οι Κινέζοι αύξησαν τις εισαγωγές τους από τη Βραζιλία και τη νότια Αφρική σε σχέση με τις αντίστοιχες από την Αυστραλία.
Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 11,96 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ειδικά η διαδρομή από τη Βραζιλία στην Κίνα έχασε σχεδόν ένα δολάριο σε σχέση με την αρχή της εβδομάδας, παρά τη βελτίωση της δραστηριότητας από την Τετάρτη και μετά. Στο Βόρειο Ατλαντικό μπορούμε να πούμε ότι η αγορά βρισκόταν σε ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,47 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 34,45Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,97 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό μετά από την επιστροφή και του ορθόδοξου Πάσχα παρατηρήθηκε περισσότερη δράση, ωστόσο η συγκέντρωση πλοίων των προηγούμενων ημερών χρειάζεται περισσότερα. Η συνέχεια της εβδομάδας ήταν πιο ενθαρρυντική, παρά το γεγονός ότι όλες αυτές οι συζητήσεις δεν υλοποιήθηκαν σε κλεισίματα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 28-30Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τον Αμερικάνικο κόλπο προς την Ασία στα $ 37-38,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Αμερικάνικου κόλπου και τη Β. Ακτή της Ν. Αμερικής στα $ 27-28,5Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά κινήθηκε πτωτικά στην αρχή της εβδομάδας, αν και παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις από διαδρομή σε διαδρομή. Στη συνέχεια η δραστηριότητα βελτιώθηκε, καθώς πλησιάζουμε στις εορτές της Κίνας. Πλοιοκτήτες και ναυλωτές έδειξαν πρόθυμοι για να κλείσουν πριν τις διακοπές. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14,5-16,5Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά υποχώρησε καθώς έλειπαν τα φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 27,5-28Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ενισχύθηκε με περισσότερα γενικά φορτία και χάλυβα, ενώ και το cis ήταν ενεργό. Όμως η εικόνα των ναύλων δεν ήταν αντίστοιχη καθώς κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 26-27,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 30-31Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 34-35Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε ανοδικές τάσεις, με τη ζήτηση να παρουσιάζει βελτιώσεις και τους πλοιοκτήτες να έχουν διάφορες εναλλακτικές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 36-37Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ήταν ιδιαιτέρως δραστήρια με αρκετά κλεισίματα μέσα στην εβδομάδα. Οι ναυλωτές επεδίωκαν να κλείσουν και οι πλοιοκτήτες περίμεναν να δουν πόσο ακόμα θα ανέβει η αγορά. Με τη λίστα φορτίων για το Μάιο να είναι ικανοποιητική οι προοπτικές παραμένουν θετικές. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια σκαρφάλωσαν στα $ 47-48Κ/ημέρα και προς την Ασία ανέβηκαν στα $ 42-43Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες. Η προσφερόμενη χωρητικότητα είναι ελαφρώς μεγαλύτερη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ η ζήτηση ανανεώθηκε με λίγα φορτία ακόμα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα διατηρήθηκαν στα $ 42-43Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 44-45Κ/ημέρα.
Η αγορά της Ευρώπης ενισχύθηκε από τον μικρό αριθμό πλοίων, παρά τον περιορισμένο όγκο φορτίων. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 24,5-26Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 26-27Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 29-30Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά παραμένει υπό πίεση, καθώς η απουσία φορτίων εμφανής. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 23-24Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 17-18Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα.