Περισσότερη δράση με την επιστροφή των αγορών της Ασίας

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.

Με άνοδο προχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου, με τα Capes να «τραβούν» τον δείκτη προς τα πάνω και ακολούθησαν τα Panamaxes και τα Handies. Αντιθέτως τα Supramaxes παρουσίασαν οριακή πτώση. Αναλυτικότερα, τα capes αυξήθηκαν κατά 35,5%, τα Kamsarmaxes +8%, τα Supramaxes μειώθηκαν -0,2%, και τα Handies βελτιώθηκαν +3%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI παρουσίασε αύξηση 314 μονάδων (+13%) και έκλεισε στις 2718 μονάδες την Παρασκευή 6 Μαΐου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία μπορεί η εβδομάδα να ήταν μικρή λόγω των διακοπών, ωστόσο με την επιστροφή της αγοράς παρατηρήθηκε έντονη δραστηριότητα και αύξηση το ναύλων στις περισσότερες διαδρομές. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 13,2 $/tn.

Στον Ατλαντικό η Βραζιλία συνέχισε με μεγάλες αυξήσεις, ενώ υπήρξε στήριξη και από τη Δυτική Αφρική. Αντιθέτως το Βορρά η εικόνα ήταν πιο πιεσμένη, όμως τα φορτία άνθρακα ενίσχυσαν την αγορά, πληρώνοντας premium λόγω των γεωπολιτικών καταστάσεων. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 30,43 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 39,6Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17,2 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε ήρεμα, ωστόσο το κλίμα ήταν θετικό. Στη συνέχεια, όπως αναμενόταν, η δραστηριότητα αυξήθηκε με πολλά κλεισίματα να σημειώνονται σε καλύτερα επίπεδα από το προηγούμενο διάστημα προς όλες τις διαδρομές. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 30-32Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τον Αμερικάνικο κόλπο προς την Ασία στα $ 37-38,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Αμερικάνικου κόλπου και τη Β. Ακτή της Ν. Αμερικής στα $ 27-28,5Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η σύντομη εβδομάδα λόγω των διακοπών δεν είχε ιδιαίτερη δράση και οι συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν περιορισμένες, αν και έγιναν σε υψηλότερα νούμερα και αυτό επιβεβαιώθηκε και από τα κλεισίματα που σημειώθηκαν στο τέλος της εβδομάδας. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 17-19Κ /ημέρα.

Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασει βελτιώσεις, πρά το γεγονός ότι ήταν σε κλίμα διακοπών, ενώ και η Αυστραλία ήταν ήρεμη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 27,5-29Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε με χαμηλές ταχύτητες λόγω των διακοπών. Όμως η εικόνα των ναύλων δεν ήταν αντίστοιχη καθώς κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 26-27,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 30-31Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 34-35Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε άνοδο, με κάποια νέα φορτία ενώ τα πλοία στην περιοχή ήταν λίγα. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες φαίνεται ότι έσπευσαν να καλυφθούν πριν τις διακοπές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 37-38Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 33,5-34,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας, λόγω των μετακινούμενων πλοίων από την Ευρώπη και τη Μεσογείου άσκησε πιέσεις στην αγορά. Προς το παρόν το κλίμα είναι θετικό ωστόσο αναμένεται αυτό να αλλάξει βάσει των παραπάνω δεδομένων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια σκαρφάλωσαν στα $ 48,5-49,5Κ/ημέρα και προς την Ασία ανέβηκαν στα $ 40-41Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα με αρκετές συζητήσεις, ωστόσο ο αριθμός των θυμάτων ήταν περιορισμένος με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έπεσαν στα $ 41-42Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 42-43Κ/ημέρα.

Η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε πτωτικές τάσεις, κυρίως λόγω της αύξησης των διαθέσιμων πλοίων, ενώ η ροή των φορτίων παραμένει σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 26-27Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 29-30Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά κινήθηκε θετικά, αφού ενισχύθηκε με περισσότερα βιομηχανικά φορτία. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 25-26Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 21-22Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 21-22 Κ/ημέρα.