Οι προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε διαδικτυακή εκδήλωση που διοργάνωσε η Εθνική Τράπεζα, σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων.
Η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών την τελευταία 30ετία οδήγησε σε αύξηση εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, με τις εξαγωγές αγαθών (εκτός πετρελαίου) να καλύπτουν 10% της παραγωγής το 2021, από 5% το 1991.
Ωστόσο αυτή η εξωστρέφεια παραμένει χαμηλότερα από το μέσο όρο της ΕΕ (20% της παραγωγής), γεγονός που αντανακλά δύο βασικά διαρθρωτικά προβλήματα: το επενδυτικό κενό ύψους €130 δισ. την τελευταία δεκαετία (Επενδύσεις/ΑΕΠ Ελλάδας 10%, έναντι 16% του Μ.Ο. της ΕΕ) και το θεσμικό κενό (διαχείριση γης, επιχειρηματικό δίκαιο, γραφειοκρατία κοκ.) που επηρεάζει την επιχειρηματικότητα. Τα ελλείμματα αυτά αποτυπώνονται στην υστέρηση σε πεδία όπως το μέγεθος των επιχειρήσεων, οι πράσινες επενδύσεις, η ψηφιοποίηση και η καινοτομία.
Είναι γεγονός ότι, παρά τα ελπιδοφόρα μηνύματα, ο στόχος της ανάπτυξης ή επιτάχυνσης της εξαγωγικής δραστηριότητας εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για πολλές επιχειρήσεις που αναζητούν είτε χρηματοδοτική ενίσχυση, είτε λύσεις πληρωμών / συναλλαγών, είτε κανάλια δικτύωσης / διασύνδεσης με επιχειρήσεις και το ίδιο το καταναλωτικό κοινό, είτε, πολύ απλά, καθοδήγηση.
Πλήρης σειρά υπηρεσιών στις εξαγωγές
Η Εθνική Τράπεζα επενδύει στη δυναμική των εξαγωγικών επιχειρήσεων και υποστηρίζει την ανάπτυξή τους στις διεθνείς αγορές. Για το σκοπό αυτό παρέχει ένα πλέγμα υπηρεσιών που καλύπτουν κάθε επιχειρηματική ανάγκη όσον αφορά τις εξαγωγές:
– Χρηματοδοτικές λύσεις: ενίσχυση ρευστότητας, (κεφάλαιο κίνησης, όριο υπερανάληψης, εξειδικευμένα χρηματοοικονομικά προϊόντα διεθνούς εμπορίου), χρηματοδότηση παγίων (δάνεια παγίων και εξοπλισμού, leasing), αναπτυξιακά προγράμματα ευρωπαϊκών φορέων.
– Λύσεις εισπράξεων και πληρωμών: πλατφόρμα e-commerce i-bank e-Simplify για να δημιουργήσετε το δικό σας online κατάστημα, λύση Key2Pay για ηλεκτρονικές πωλήσεις με κάρτες χωρίς e-shop, OnePay για την αυτοματοποίηση εισπράξεων τιμολογίων κ.ά.
– Ψηφιακά εργαλεία: Digital και Mobile Banking, καθώς και εξειδικευμένες πλατφόρμες ψηφιακών συναλλαγών (i-Bank Trade Finance, e-Factoring) και APIs δίνουν την ευκαιρία, ακόμα και στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, να εκμεταλλευτούν όλες τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
– Επιχειρηματικά οικοσυστήματα: διασύνδεση των επιχειρήσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, π.χ. συνεργασία με το eBay που σας εξασφαλίζει ειδικά προνόμια λόγω της σχέσης συνεργασίας της επιχείρησης με την Εθνική Τράπεζα.
Με επίκεντρο την εξωστρέφεια, η Εθνική Τράπεζα έχει σχεδιάσει λύσεις με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε επιχείρησης όσο και τις συνθήκες που αντιμετωπίζει
Το Factoring ως χρηματοδοτικό εργαλείο ανάπτυξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων
Καθώς το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών εξαγωγών κατευθύνεται προς τις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις λοιπές δυτικές οικονομίες, πραγματοποιούνται κυρίως με το καθεστώς των ανοικτών λογαριασμών (open accounts). Σε αυτό το πλαίσιο, το Factoring αναδεικνύεται ως το κατ’ εξοχήν εργαλείο εξυπηρέτησης διεθνών συναλλαγών.
Η παγκόσμια αγορά του Factoring ανήλθε περίπου στα €2,2 τρισ. (με βάση τα στοιχεία του 2020), εκ των οποίων περίπου το 20% αφορά συναλλαγές διεθνούς Factoring. Η διείσδυση του Factoring ως ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκεται στο 9% στη χώρα μας, έναντι 11% του Μ.Ο. στην Ευρώπη, και ως εκ τούτου εκτιμάται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.
Το Factoring μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων καθώς προσφέρει κάλυψη του πιστωτικού κινδύνου και άμεση ρευστότητα, αφού η χρηματοδότηση παρέχεται άμεσα, με βάση τις εξαγωγές που έχουν πραγματοποιηθεί, χωρίς πρόσθετες εξασφαλίσεις, με δυνατότητα ασφάλισης του πιστωτικού κινδύνου (Factoring χωρίς αναγωγή) και σε συνδυασμό με άλλες τραπεζικές χρηματοδοτήσεις.