Ο απόηχος του πολέμου στην λειτουργία των λιμανιών

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Ο τρόπος διαχείρισης των λιμένων έχει επιπτώσεις στην οικονομική ανάπτυξη, αναφέρει χαρακτηριστικά η Γενική Γραμματέας της UNCTAD, Rebeca Grynspan.

Όπως τονίζει: «Τα μέσα διαβίωσής μας – τρόφιμα, θέσεις εργασίας, ενέργεια – εξαρτώνται από τις λειτουργικές και ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού. Η πανδημία της COVID-19 υπενθύμισε ότι όταν τα λιμάνια πλήττονται, όλοι υποφέρουν.»

Σύμφωνα με την ανάλυση της UNCTAD, τα μέτρα lockdown προκάλεσαν διακοπές και καθυστερήσεις σε πολλά λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Ο διάμεσος χρόνος που ξοδεύουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε λιμάνια παγκοσμίως, για παράδειγμα, αυξήθηκε κατά 20% μεταξύ 2019 και 2021. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι ναύλοι έφτασαν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ και εκτινάχθηκαν ξανά στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία λόγω των διαταραχών της εφοδιαστικής και της συμφόρησης των λιμανιών.

Η ανάλυση έδειξε πώς οι αυξήσεις των ναύλων μπορούν να αυξήσουν τις τιμές των αγαθών, ειδικά σε λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες και μικρά αναπτυσσόμενα νησιωτικά κράτη.

Οι επιπτώσεις του πολέμου

Ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν επίσης μια τραγική υπενθύμιση του βασικού ρόλου που παίζουν τα λιμάνια στην καταπολέμηση κρίσεων όπως η παγκόσμια πείνα. Η χώρα ήταν ο έκτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο τη σεζόν 2020-2021.

Τους οκτώ μήνες πριν από τη σύγκρουση, περισσότεροι από 50 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών μεταφέρθηκαν μέσω των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας – αρκετά για να θρέψουν περίπου 400 εκατομμύρια ανθρώπους.

Τώρα, με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας κλειστά, το σιτάρι έχει κολλήσει σε σιλό στη στεριά ή στα πλοία, ανίκανο να μετακινηθεί ενώ 44 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είναι αντιμέτωποι με την πείνα .