Εγκρίθηκε, μετά από χρονοβόρες διαδικασίες, το Master Plan του Λιμένα Πειραιά, με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ 39/Δ/25-01-2023). Είναι το πρώτο Προεδρικό Διάταγμα που έχει εκδοθεί για λιμάνι στη χώρα. Η ΟΛΠ Α.Ε (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε), είχε καταθέσει στο Υπουργείο Ναυτιλίας την πρώτη έκδοση του Master Plan το 2017.
Με βάση αυτό το Master Plan, το λιμάνι του Πειραιά θα αναπτυχθεί ορθολογικά, με βάση τους κανόνες της λιμενικής επιστήμης, της χωροταξίας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της αρμονικής συνύπαρξης του με τις αστικές περιοχές του Πειραιά, της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Περάματος και της Σαλαμίνας.
Η έγκριση δόθηκε μετά από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις, νέες προτάσεις, δημόσιες διαβουλεύσεις και συνεδριάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και μέσω αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), οι οποίες οδήγησαν στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου για όλα τα λιμάνια της Ελλάδας με διεθνή και εθνική σημασία που είναι συνολικά 32.
Στο Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνονται:
- οι χρήσεις γης
- όλες οι προβλέψεις για την λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα
- οι λιμενικές ζώνες και υποζώνες
- οι όροι δόμησης, οι νέες υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.ά.
Οι αρμόδιοι θεωρούν ότι η σημαντικότερη περιβαλλοντική δέσμευση που έχει τεθεί, για την πλήρη εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος, είναι η απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.
Το Προεδρικό Διάταγμα χωρίζεται σε τρία μέρη:
α) στην χωρική οργάνωση και στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του Λιμένα Πειραιά,
β) στις κατευθύνσεις και στα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος
γ) στο τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και στις χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.