Αγορά δεξαμενόπλοιου από τον ΟΗΕ στην Υεμένη για την αποτροπή περιβαλλοντικής καταστροφής

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Τα Ηνωμένα Έθνη αγόρασαν ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο για να αποθηκεύσει περίπου 1,1 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, που θα μεταφερθούν από ένα σκάφος σε αποσύνθεση στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης, σε μια προσπάθεια να αποτραπεί μια περιβαλλοντική καταστροφή, δήλωσαν αξιωματούχοι την Πέμπτη.

Οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ προειδοποιούν εδώ και αρκετά χρόνια ότι η Ερυθρά Θάλασσα και η ακτογραμμή της Υεμένης κινδύνευαν καθώς το δεξαμενόπλοιο Safer θα μπορούσε να είχε χάσει τέσσερις φορές περισσότερο πετρέλαιο από την καταστροφή του Exxon Valdez το 1989 στα ανοιχτά της Αλάσκας.

Ωστόσο, ο ανώτατος αξιωματούχος του ΟΗΕ στην Υεμένη, Ντέιβιντ Γκρέσλι, δήλωσε ότι δεν υπήρξε κάποιος που να δωρίσει ένα δεξαμενόπλοιο και καμία εταιρεία δεν ήταν διατεθειμένη να μισθώσει ένα πλοίο που θα χρησιμοποιηθεί κοντά σε έναν εμφύλιο πόλεμο «παρόλο που αυτή η κατάσταση έχει ηρεμήσει σε σημαντικό βαθμό».

Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη ο καθαρισμός μιας διαρροής θα μπορούσε να κοστίσει 20 δισεκατομμύρια δολάρια, ωστόσο αγωνίζονται να συγκεντρώσουν τα 129 εκατομμύρια δολάρια που απαιτούνται για να αφαιρεθεί το πετρέλαιο από το Safer και να πληρώσουν για το σκάφος που αγοράστηκε από την Euronav για 55 εκατομμύρια δολάρια.

Μέχρι στιγμής έχουν δοθεί εγγυήσεις 95 εκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως από κυβερνήσεις – εκ των οποίων τα 75 εκατομμύρια δολάρια έχουν πληρωθεί. Ακόμη και μια δημόσια προσπάθεια crowdfunding ξεκίνησε πέρυσι, η οποία ο Gressly ελπίζει ότι μπορεί να βοηθήσει στην παροχή περισσότερων χρημάτων για να «τελειώσει τη δουλειά».

Ο Gressly, θέλοντας να δώσει ώθηση σε περισσότερες δημόσιες δωρεές, επαίνεσε τους μαθητές ενός δημοτικού σχολείου στη Bethesda του Μέριλαντ, επειδή συγκέντρωσαν 200 δολάρια πουλώντας λεμονάδα.

Κίνδυνος έκρηξης

Ο διαχειριστής του Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΟΗΕ Achim Steiner περιέγραψε την τιμή του δεξαμενόπλοιου ως «επώδυνη» εν μέσω μιας ασταθούς αγοράς που επηρεάζεται από τις εξελίξεις στον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, παρόλαυτά ο Gressly υποστήριξε ότι ο παγκόσμιος οργανισμός δεν είχε άλλη επιλογή. Πριν από ένα χρόνο θα μπορούσε να κοστίσει 10-15 εκατομμύρια δολάρια λιγότερο, δήλωσε.

«Ελπίζουμε, εάν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ότι η λειτουργία της μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο θα ξεκινήσει πραγματικά στις αρχές Μαΐου», γνωστοποίησε ο Στάινερ στους δημοσιογράφους.

Η επιχείρηση δεν μπορεί να πληρωθεί από την πώληση του πετρελαίου, επειδή δεν είναι ακόμη σαφές σε ποιον ανήκει στην πραγματικότητα, δήλωσαν αξιωματούχοι του ΟΗΕ.

Το υπερδεξαμενόπλοιο Safer χρησιμοποιήθηκε ως πλωτή εγκατάσταση αποθήκευσης και εκφόρτωσης και είναι αγκυροβολημένο στον τερματικό σταθμό πετρελαίου Ras Issa της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι εργασίες παραγωγής, εκφόρτωσης και συντήρησης ανεστάλησαν το 2015 λόγω του πολέμου στην Υεμένη.

Ο ΟΗΕ έχει προειδοποιήσει ότι η δομική ακεραιότητα του δεξαμενόπλοιου έχει υποβαθμιστεί σημαντικά και κινδυνεύει να εκραγεί.

«Οι εργασίες πρέπει τώρα να ξεκινήσουν επειγόντως. Δεν υπάρχει χρόνος για καθυστέρηση», δήλωσε η πρέσβης της Βρετανίας στον ΟΗΕ Μπάρμπαρα Γούντγουορντ. Η Βρετανία πέρυσι υποσχέθηκε περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια για την επιχείρηση, διευκρίνισε.

Η Υεμένη έχει βυθιστεί σε σύγκρουση από τότε που η συμμαχική με το Ιράν ομάδα Χούτι ανέτρεψε την κυβέρνηση από την πρωτεύουσα Σαναά το 2014. Ένας στρατιωτικός συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας το 2015 παρενέβη σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσει την κυβέρνηση.