Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων γερνάει και χρειάζεται επειγόντως ανανέωση

Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων γερνάει και χρειάζεται επειγόντως ανανέωση

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Τα στοιχεία του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων θα οδηγήσουν σε έλλειψη διαθέσιμης χωρητικότητας τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με μια νέα έκθεση από τους ναυλομεσίτες Gibson.

Ο συνδυασμός των τάνκερ που συνεχίζουν να ταξιδεύουν όντας σε μεγάλη ηλικία, χάρη στην ανάπτυξη του σκοτεινού στόλου που μεταφέρει ρωσικά φορτία, σε συνδυασμό με τις ελάχιστες παραγγελίες που υπάρχουν για αυτόν τον τύπο πλοίου, έχει δημιουργήσει έναν στόλο δεξαμενόπλοιων που γερνάει γρήγορα.

Επί του παρόντος, το 8% του στόλου άνω των 25.000 dwt είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, σύμφωνα με στοιχεία των Gibson, με τα περισσότερα από αυτά τα πλοία, ιδιαίτερα σε μεγαλύτερα μεγέθη, να λειτουργούν ήδη εκτός συμβατικών εμπορικών συναλλαγών, συμπεριλαμβανομένων της λειτουργίας τους σαν μονάδες αποθήκευσης πετρελαίου.

Ένα άλλο 25% του συνολικού στόλου ανήκει στην κατηγορία 16 έως 20 ετών, με το ποσοστό των πλοίων handy, panamax και aframax σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα να είναι σημαντικά υψηλότερο.

Στην αρχή του τρέχοντος έτους, το βιβλίο παραγγελιών των δεξαμενόπλοιων συρρικνώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδό του εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες. Ενώ οι παραγγελίες έχουν αυξηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2023, η ποσότητα της απαιτούμενης χωρητικότητας που πρέπει να υπάρχει για να αντικαταστήσει την υπάρχουσα είναι πολύ μακριά από τα κανονικά επίπεδα.

«Παρόλο που η πρόσφατη παραλαβή των παραγγελιών είναι ευπρόσδεκτη, εξακολουθεί να μην πλησιάζει καθόλου τον αριθμό των πλοίων που θα παροπλιστούν τα επόμενα 4-5 χρόνια δήλωσε ο Gibson, καταλήγοντας: «Όταν τελικά έρθει η διάλυση, η βιομηχανία δεξαμενόπλοιων μπορεί κάλλιστα να βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση με τη βιομηχανία πετρελαίου – με ανεπαρκή δεξαμενόπλοια για να καλύψει την υπάρχουσα ζήτηση».

Οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers υποστηρίζουν ότι ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων κινδυνεύει να συρρικνωθεί στο εγγύς μέλλον κυρίως λόγω χαμηλών παραγγελιών, το οποίο ήταν στο χαμηλότερο σημείο από το 1996 τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους και επειδή περίπου το 34% του ενεργού στόλου είναι παλαιότερο από 16 χρόνων.

Η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων ήταν 11,7 χρόνια έναντι 10,1 πριν από πέντε χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons από τα τέλη Φεβρουαρίου.

Τα δεξαμενόπλοια που εξακολουθούν να ταξιδεύουν σε ηλικία άνω των 20 ετών αποτελούσαν μόλις το 1% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων πριν από τον κορωνοϊό και εξακολουθούσαν να είναι σπάνια στο 3% πριν από την εισβολή στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου του περασμένου έτους.

Τώρα όμως βρίσκονται σε τροχιά ώστε να καλύψουν το 11% της συνολικής ζήτησης δεξαμενόπλοιων μέχρι τα μέσα του 2025, σύμφωνα με στοιχεία από τους ναυλομεσίτες Braemar, αριθμοί που θα πρέπει να προκαλούν αναστάτωση στις αρχές των κρατών, που ανησυχούν για θαλάσσια ρύπανση από τον εκτεταμένο λεγόμενο σκοτεινό στόλο που μεταφέρει φορτία για χώρες όπως η Βενεζουέλα, το Ιράν και η Ρωσία.