Καθώς οι κίνδυνοι εκτροπής φορτίου εις βάρος των λιμένων της ΕΕ γίνονται πράγματι όλο και πιο υπαρκτοί με την επικείμενη έναρξη ισχύος του EU ETS για τη ναυτιλία, τα μέλη FEPORT, ETA, EMPA και ECASBA εκφράζουν μεγάλη ανησυχία σχετικά με την έλλειψη πραγματικής αξιολόγησης του EU ETS για τις επιπτώσεις που σχετίζονται με τη ναυτιλία στους λιμένες της ΕΕ. Τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή της ΕΕ, δηλαδή η παρακολούθηση και η δυνατότητα αναθεώρησης του Κανονισμού, δεν αποτελούν την κατάλληλη απάντηση σε πραγματικούς κινδύνους εκτροπής φορτίου προς όφελος λιμένων εκτός ΕΕ στη Μεσόγειο και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Χρειαζόμαστε μια πραγματική αξιολόγηση του αντίκτυπου του ETS για τη ναυτιλία στα λιμάνια της ΕΕ που θα διεξαχθεί τώρα και όχι σε δύο χρόνια όταν το φορτίο θα έχει εγκαταλείψει οριστικά ορισμένους λιμένες της ΕΕ. Η χωρητικότητα των λιμένων στη Νότια Μεσόγειο και σε άλλους λιμένες εκτός ΕΕ είναι σημαντική και θα συνεχίσει να αυξάνεται. Θα αντιπροσωπεύουν ελκυστικές εναλλακτικές για τις ναυτιλιακές εταιρείες που θέλουν να αποφύγουν το ETS. Θέλουμε να περιμένουμε να συμβεί αυτό και να τεθούν σε αναμονή ή να ακυρωθούν οι επενδύσεις στα λιμάνια της ΕΕ;». λέει η Γενική Γραμματέας της FEPORT, κα Lamia Kerdjoudj
Τα λιμάνια δεν ήταν στο ραντάρ της Επιτροπής της ΕΕ όταν συζητήθηκε το EU ETS για τη ναυτιλία, και έτσι τα μέλη FEPORT, ETA, EMPA και ECASBA βρίσκονται τώρα σε μια κατάσταση όπου οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν σκοπεύουν να μετακυλίσουν το πρόσθετο κόστος ETS στους πελάτες τους , με αποτέλεσμα αναπόφευκτα να προτιμηθούν στο μέλλον λιμάνια εκτός ΕΕ που δεν θα πληρώνουν ETS, με όλες τις επιπτώσεις που αυτό θα έχει στην απασχόληση και την οικονομική δραστηριότητα για τους λιμένες της ΕΕ. Επιπλέον, οι στόχοι Fit for 55 για τη μείωση των εκπομπών θα παρακαμφθούν. Μόλις μετατοπιστούν οι εμπορικοί δρόμοι και παρακαμφθούν οι κανονισμοί, θα είναι πολύ δύσκολο να αντιστραφούν αυτές οι επιζήμιες συνέπειες.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι FEPORT, ETA, EMPA και ECASBA προτρέπουν την Επιτροπή της ΕΕ να ξεκινήσει τώρα μια μελέτη σχετικά με τον αντίκτυπο του EU ETS για τη ναυτιλία. Οι όροι αναφοράς της μελέτης θα μπορούσαν ενδεχομένως να λάβουν υπόψη όλες τις λύσεις που προτείνονται επί του παρόντος από διαφορετικούς ενδιαφερόμενους φορείς για την αποφυγή εκτροπής φορτίου. Ταυτόχρονα, οι FEPORT, ETA, EMPA και ECASBA καλούν την Επιτροπή να συνεχίσει να υψώνει τη φωνή της στον ΙΜΟ υπέρ ενός παγκόσμιου ETS και ταυτόχρονα να διερευνήσει αμέσως τη δυνατότητα σύναψης διμερών συμφωνιών με γειτονικές χώρες της ΕΕ που θα μπορούσαν να υιοθετήσουν παρόμοια νομοθεσία στο ETS και με συγκλίνοντα χρονοδιαγράμματα.