UNCTAD: Ζητά μια δίκαιη μετάβαση στη ναυτιλιακή βιομηχανία χωρίς άνθρακα

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Την ετήσια έκθεσή της ‘Ανασκόπηση των Θαλάσσιων Μεταφορών’ για το 2023, έδωσε στην δημοσιότητα η Επιτροπή για τις Θαλάσσιες Μεταφορές του ΟΗΕ, UNCTAD, ζητώντας μια «δίκαιη μετάβαση» σε μια ναυτιλιακή βιομηχανία χωρίς εκπομπές άνθρακα.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ετήσια έκθεση “Ο κλάδος, του οποίου οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία δεκαετία, λειτουργεί με έναν γηρασμένο στόλο που βρίσκεται εν πλω με σχεδόν αποκλειστικά ορυκτά καύσιμα.
Καθώς οι παγκόσμιοι ηγέτες προετοιμάζονται για την επόμενη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα, η UNCTAD υποστηρίζει τη συνεργασία σε όλο το σύστημα, την ταχεία ρυθμιστική παρέμβαση και τις ισχυρότερες επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες και στόλους”.

Στην έκθεση αναφέρεται πως η πλήρης απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050 θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις και θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερο κόστος θαλάσσιας εφοδιαστικής, εγείροντας ανησυχίες για τα ευάλωτα κράτη που εξαρτώνται από τη ναυτιλία, όπως τα μικρά αναπτυσσόμενα νησιωτικά κράτη.

Η έκθεση τονίζει την ανάγκη εξισορρόπησης των περιβαλλοντικών στόχων με τις οικονομικές ανάγκες, αλλά υπογραμμίζει ότι το κόστος της αδράνειας υπερβαίνει κατά πολύ τις απαιτούμενες επενδύσεις.
Πέρα από τα καθαρότερα καύσιμα, η βιομηχανία πρέπει να κινηθεί πιο γρήγορα προς ψηφιακές λύσεις όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας καθώς και της βιωσιμότητας.  Στην ανάλυσή της για τις παγκόσμιες θαλάσσιες τάσεις, η έκθεση υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα της ναυτιλίας παρά τις μεγάλες προκλήσεις που προκύπτουν από παγκόσμιες κρίσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία. Το θαλάσσιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,4% το 2023 (όταν συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία του έτους) και περισσότερο από 2% μεταξύ 2024 και 2028.