Τα μεγαλύτερα μεγέθη επαναφέρουν την αγορά ξηρού φορτίου

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.

Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε μικτές τάσεις αυτή τη εβδομάδα, με τα μεγαλύτερα μεγέθη να κινούνται ανοδικά και τα μικρότερα μεγέθη να υποχωρούν. Περιμένουμε η αγορά να είναι περισσότερο ενεργή το επόμενο διάστημα, καθώς επιστρέφουμε σε κανονικούς ρυθμούς.

Έτσι, ο BDI την Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου στις 2217 μονάδες, ξεκίνησε τη χρονιά στις 2285 μονάδες και έκλεισε στις 2289 μονάδες την Παρασκευή 07 Ιανουαρίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Στην Ασία, τα βλέμματα ήταν στραμμένα στην Ινδονησία και στην απαγόρευση εξαγωγών άνθρακα, ωστόσο η Δυτική Αυστραλία ήταν παρούσα καλύπτοντας το κενό και ενισχύοντας την αγορά. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 9,63 $/tn.

Στον Ατλαντικό ο χρόνος ξεκίνησε με αυξημένη ζήτηση, αλλά ο βασικός λόγος της αύξησης των δεικτών σου είπα ότι ήταν ο μειωμένος αριθμός των πλοίων, τόσο στο Βορρά όσο και στη Βραζιλία. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 21,97 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 39,87 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 24Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό, η Ανατολική Ακτή της λατινικής Αμερικής πρωταγωνίστησε, καθώς ήταν ιδιαιτέρως ενεργή. Και ο βορράς έδινε ένα μπόνους ιδίως για τις διαδρομές που είχαν πάγο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 28,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τη Βορ Ακτή Νοτ Αμερικής (NCSA) προς τον ίδιο προορισμό στα $ 39-41Κ/ημέρα (παράδοση Μεσόγειο) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στη Β. Ευρώπη στα $ 27-28Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η Αυστραλία και ο Βόρειος ειρηνικός ήταν ήρεμοι. Όμως, τα περισσότερα πλοία της περιοχής βρήκαν κάποια απασχόληση στη Λατινική Αμερική. Έτσι, ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων κρατήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 23,5Κ /ημέρα.

Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά εμφανίστηκε μουδιασμένη, περιμένοντας τις εξελίξεις για την απαγόρευση εξαγωγής του ινδονησιανικού άνθρακα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 22,5-24Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά κινήθηκε πτωτικά.

Οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να καλύψουν το κενό που έχει δημιουργηθεί στη συζήτηση από τους περιορισμούς στην Ινδονησία. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 19-20Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 18-19Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η προχώρησε με μικρές πτωτικές διορθώσεις. Θετικό σημείο αποτελεί το Μπαγκλαντές πού είναι ιδιαίτερα ενεργό και απορροφά μέρος της χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή έπεσαν στα $ 29-30,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 22-24Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε να καθοδηγείται από τους ναυλωτές, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι τον αυξημένο αριθμό διαθέσιμων πλοίων πίεσαν τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 27-28Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 37-38Κ/ημέρα.

Στην περιοχή της ECSA η αγορά κατέγραψε νέα πτώση. Έτσι οι απώλειες των ναύλων σε σχέση με τα μέσα Δεκεμβρίου φτάνουν τις 9Κ ημερησίως. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 36-37Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 30-31,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).

Η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε αύξηση της προσφοράς πλοίων, ενώ η ζήτηση παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Συνεπώς οι ναύλοι υποχώρησαν περαιτέρω. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 20,5-22Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 17,5-19Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 27-28,5Κ/ημέρα.

Στη Μεσόγειο η αγορά συνέχισε πτωτικά, με μειωμένη δραστηριότητα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 30,5-32Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 20,5-22Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 20-21Κ/ημέρα.